Ofte stillede spørgsmål

Mangler dit spørgsmål? Tryk på linket for at komme til kontaktformularen. Her kan du indsende dit spørgsmål.

Hvordan behandler en kiropraktor?

Kiropraktoren vil ofte gøre brug af flere forskellige behandlingsformer til en patient, fordi hver behandlingsform har sine fordele – og hver enkelt patient er forskellig.

Manipulationsbehandling: Dette er en ledfrigørende behandling, der har til formål at genoprette bevægelse i et led og bidrager til at mindske smerter.

Triggerpunktsterapi er en massageform, hvor et punkt i musklen masseres, eller trykkes hårdt på. Efter kort tid vil musklen slappe af og der komme en følelse af smertelindring.

Dry needling kan ses som et alternativ til triggerpunktsterapi. Her bruges meget tynde nåle til at påvirke musklen, hvorefter musklen vil slappe af, og der kan komme en følelse af smertelindring.

Øvelsesterapi: En kiropraktor vil ofte opfordre dig til at bruge din krop og kan også finde på at give dig nogle øvelser. Øvelser og bevægelse er til for både at styrke og smertelindre. Derudover bidrager øvelser til at genoprette normal bevægelighed i det område, der giver smerte.

Hvad er kiropraktik?

Kiropraktik er et sundhedsvidenskabeligt fag. Kiropraktorer, der er uddannet i Danmark, har gennemgået en 5-årig universitetsuddannelse (bachelor og kandidat). Efter fem år på universitetet skal kiropraktoren gennemføre en 1-årig praktisk turnusuddannelse for at opnå retten til selvstændigt virke. Kiropraktorer er en del af sundhedsvæsenet og de er autoriseret af Sundhedsstyrelsen og har overenskomst med den offentlige sygesikring. Overenskomst med den offentlige sygesikring betyder, at du som patient får tilskud fra det offentlige, når du kommer til kiropraktor.

Skal man bruge en henvisning for at komme til kiropraktor?

Patienter, der gerne vil til kiropraktor, behøver ikke en henvisning fra egen læge eller anden speciallæge for at få tilskud til kiropraktor. Kiropraktorer er uddannet (og forpligtet) til selvstændigt at undersøge, diagnosticere og behandle smerter i bevægeapparatet.

Hvor tager en kiropraktor sin uddannelse?

De fleste kiropraktorer, der praktiserer i Danmark, bliver i dag uddannet på Syddansk Universitet (SDU). For at blive kiropraktor skal man have både bachelor og kandidat i klinisk biomekanik. Titlen, man opnår efter endt uddannelse hedder Cand. Manu. I dagligdagstale kalder man både uddannelsen og titlen for kiropraktor. På bachelordelen af uddannelsen læser man alle hovedfagene og en del af sidefagene sammen med lægestuderende. På kandidatdelen bliver læge- og kiropraktorstuderende skilt ad. Kandidaten byder på forskellige klinikophold og blandt andet bruges en stor del af tiden på rygmedicinsk afdeling, på Middelfart sygehus, hvor de studerende modtager deres egne patienter og i samråd med en erfaren kiropraktor eller læge på afdelingen står de studerende for udredning. Du kan læse meget mere om uddannelsen på hjemmesiden her.